ویزای تحصیلی
شنبه 23 بهمن 1400

دریافت ویزا تحصیلی ترکیه | شرایط و هزینه آن 2022

تحصیل در یک کشور دیگر، به افراد این امکان را می‌دهد تا هر چه بیشتر بافرهنگ و آداب‌ورسوم و همچنین شرایط مختلف زندگی در آن کشور آشنا شوند. ترکیه یکی از کشورهای پیشرو در زمینه بالا بودن سطح علمی و آموزشی در مدارس و دانشگاه‌هایش است. دانشگاه‌های این کشور در سطح بین‌المللی بوده و از اعتبار جهانی برخوردارند.

دریافت ویزا تحصیلی ترکیه برای سفر به ترکیه و ادامه تحصیل در این کشور نیاز به طی‌کردن مراحل مختلفی دارد. در این مقاله تلاش شده مراحل دریافت ویزای تحصیلی برای افراد علاقه‌مند، به طور کامل شرح داده شود.

تحصیل در ترکیه

تحصیل در یک کشور دیگر، به افراد این امکان را می‌دهد تا هر چه بیشتر بافرهنگ و آداب‌ورسوم و همچنین شرایط مختلف زندگی در آن کشور آشنا شوند. ترکیه یکی از کشورهای پیشرو در زمینه بالا بودن سطح علمی و آموزشی در مدارس و دانشگاه‌هایش است. دانشگاه‌های این کشور در سطح بین‌المللی بوده و از اعتبار جهانی برخوردارند. به دلیل بالابردن اعتبار مدارک تحصیلی و دانشگاهی اخذ شده از دانشگاه‌های این کشور، می‌توان در بسیاری از کشورهای دنیا به‌راحتی از آن استفاده کرد و یا مشغول به کار شد. بر همین اساس سالانه صدها داوطلب از کشورمان برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌های ترکیه درخواست داده و علاقه‌مند به تحصیل در این کشور هستند. همچنین ترکیه سالانه میزبان هزاران دانشجو از سرتاسر جهان بوده که برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند.

 

آشنایی با نحوه دریافت ویزای ترکیه در خانه دیگر

برای دریافت ویزای ترکیه لازم است مراحلی را طی کنید. دریافت ویزای ترکیه در داخل کشور ترکیه امکان‌پذیر نبوده و لازم است فرد با مراجعه به کشور مبدأ، از طریق کنسولگری و یا سفارت این کشور اقدام کرده و ویزا را دریافت کند. به‌این‌ترتیب پس از پذیرفته شدن در دانشگاه موردنظر در کشور ترکیه لازم است به ترکیه رفته و به دانشگاه مربوطه مراجعه کنید.

-در ابتدا باید فرم‌ها و مدارک تحصیلی موردنیاز را به این سفارت ارسال کرده و به‌صورت آنلاین یک‌وقت برای مصاحبه حضوری دریافت کنید.

-پس از برسی مدارک، سفارت ترکیه یک نوبت مصاحبه حضوری به شما خواهد داد که حضور فیزیکی فرد در این مصاحبه الزامی است.

-پس از طی‌کردن مراحل ثبت‌نام و پرداخت هزینه‌ها و شهریه، دانشگاه مقصد به شما یک گواهی تأیید پذیرش ارائه کرده که از طریق آن می‌توانید ویزای خود را دریافت کنید.

-برای دریافت ویزا لازم است به کشور خود بازگشته و گواهی‌نامه دانشگاه را به سفارت و یا کنسولگری ترکیه تحویل دهید. در آنجا شما می‌توانید یک ویزای تحصیلی به مدت یک ماه دریافت کنید.

-پس از دریافت ویزای یک‌ماهه می‌توانید برای دریافت دفترچه اقامت نیز اقدام کنید. برای دریافت دفترچه اقامت لازم است به اداره امنیت مراجعه و خود را معرفی کنید.

لزوم تسلط بر زبان ترکی

-دانشجویانی که بر زبان ترکی تسلط کافی ندارند، ملزم به شرکت در یک دوره آموزشی خواهند بود. در صورت گذراندن این دوره می‌توانید مجوزهای لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه را کسب کنید.

پیشنهاد می‌شود قبل از اقدام برای دریافت ویزا، این دوره‌ها را طی کنید تا مشکلی در روند ثبت‌نام و دریافت ویزا پیدا نکنید.

برای شرکت در دوره‌های زبان ترکی می‌توانید به مراکز همسان‌سازی وزارت آموزش‌وپرورش ترکیه و دانشگاه‌های مقصد مراجعه کنید.

 

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

برای اقدام جهت دریافت ویزای تحصیلی ترکیه لازم است مدارکی را از قبل آماده کرده تا به‌راحتی مراحل دریافت ویزا را طی کنید. این مدارک عبارت‌اند از:

-ارائه اصل پاسپورت با اعتبار یک‌ساله

-یک کپی به‌اندازه کاغذ A4 از صفحه اول پاسپورت

-عکس پرسنلی در اندازه و تعداد موردنیاز

-ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مقصد

-فیش پرداخت شهریه دانشگاه

-ارائه فرم درخواست ویزای دانشجویی به‌صورت تایپ و پرینت شده در یک برگه دورو

-مدارک بیمه بهداشتی

-ارائه مدارک اثبات بلیت بازگشت

-ارائه مدارک لازم دال بر تمکن مالی برای زندگی یک‌ساله در ترکیه

-پرداخت هزینه ویزا

-گواهی‌های پزشکی

-ارائه گواهی عدم سوءپیشینه

-داشتن اعتبار کافی پاسپورت حداقل به مدت یک سال

پس از ارائه این مدارک به کنسولگری و یا وزارت‌خانه برای طی شدن مراحل قانونی و تا زمانی که ویزا تحصیلی ترکیه شما مهر شود ممکن است ۸ هفته به طول بینجامد. در صورت همکاری دانشگاه مقصد و ارسال به‌موقع ایمیل تأیید به سفارتخانه، روند دریافت ویزا و اقامت به‌سرعت پیش می‌رود. بهتر است در طی این مدت از کشور ترکیه خارج نشوید زیرا در مواردی دولت ترکیه ویزای یک‌ماهه را باطل می‌کند.

 

مدارک موردنیاز جهت دریافت دفترچه اقامت

برای دریافت دفترچه اقامت در ترکیه نیز لازم است مدارک مختلفی را ارائه دهید این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  1. ارائه اصل پاسپورت
  2. کپی صفحه اول پاسپورت در یک کاغذ A4
  3. کپی از صفحات مهر شده پاسپورت
  4. ارائه عکس‌های پرسنلی در تعداد و ابعاد موردنیاز
  5. اخذ یک نامه که برای اقامت یک‌ماهه در ترکیه از دانشگاه صادر شده است

لازم است پس از گذشت مدت‌زمان یک ماه اقامت تحصیلی، دانشجو به اداره امنیت مراجعه کرده و دفترچه اقامت یک‌ساله را دریافت کند. لازم است برای اخذ اقامت مبلغی نیز به اداره امنیت ترکیه پرداخت شود.

تمدید اعتبار ویزای تحصیلی

لازم است دانشجو پس از دریافت ویزا و دفترچه قامت هرساله برای تمدید این ویزا و دفترچه اقامت به اداره امنیت ترکیه مراجعه کند. قبل از سررسید ویزا و دفترچه اقامت باید آن را تمدید کنید. بهتر است ۶۰ روز قبل از سررسید به اداره امنیت ترکیه مراجعه کرده و با ارائه مدارک تحصیلی از دانشگاه مربوطه آن را برای یک سال دیگر تمدید کنید.

مجوز کار دانشجویی با ارائه ویزای تحصیلی

با داشتن ویزای تحصیلی نمی‌توانید در ترکیه مشغول به کار شوید. تنها می‌توان در دانشگاه‌های این کشور به کارهای تحقیقاتی مشغول شد. این نوع کارها از طرف دانشگاه‌های ترکیه بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و بهترین موقعیت برای دانشجویان بین‌المللی خواهد بود. برای مشغول شدن به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه‌های ترکیه لازم است دانشجو از رزومه تحصیلی درخشانی برخوردار بوده و یا سوابق علمی خوی را ارائه کند. کارهای دانشجویی در دانشگاه‌های ترکیه به‌این‌ترتیب هستند که دانشجو موظف می‌شود در امور پژوهشی که توسط اساتید انجام می‌شود، مشارکت داشته و به استاد کمک کنند. به‌این‌ترتیب می‌تواند مبالغی را به‌عنوان دستمزد دریافت کند.

از جمله کارهای دیگری که می‌توان با ویزای تحصیلی در ترکیه انجام داد عبارت‌اند از:

  1. پرستاری بچه
  2. آموزش زبان مادری در آموزشگاه‌ها
  3. نویسندگی
  4. راهنمای توریست
  5. روزنامه‌نگاری

 

کلام آخر

ترکیه یکی از مقاصد اصلی مهاجرت‌های تحصیلی بوده که هرساله هزاران دانشجو از سرتاسر جهان برای ادامه تحصیلات در مدارس و دانشگاه‌های آن به آنجا سفر می‌کنند. دانشگاه‌های ترکیه از نظر سطح علمی با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی برابری داشته و مدارک تحصیلی که این دانشگاه‌ها به دانشجویان خود ارائه می‌دهند از اعتبار بین‌المللی برخوردارند. برای دریافت ویزا تحصیلی ترکیه لازم است مراحل مختلف قانونی را طی کنید. این ویزا دارای اعتبار یک‌ماهه بوده و لازم است برای اقامت بیشتر در این کشور اقدامات دیگری را نیز انجام دهید. با مراجعه به وب‌سایت خانه دیگر می‌توانید اطلاعات بیشتری دررابطه‌با َچگونگی تحصیل و مهاجرت به ترکیه دریافت کنید.



نظرات


دیدگاه خود را بگذارید!