کاریابی ایرانیان در ترکیه چگونه است؟
شنبه 16 بهمن 1400

کاریابی ایرانیان در ترکیه | خانه دیگر مرجع کاریابی

برای این که بتوانید شغل خوبی در ترکیه داشته باشید روش های بسیاری برای کاریابی وجود دارد. حتی در برخی از موارد می توان قبل از ورود به ترکیه نسبت به پیدا کردن شغل و هماهنگی های لازم در این زمینه اقدام کرد. بسیاری از مشاغل حرفه ای و تخصصی و یا کارهای خدماتی و کارگری را می‌توان با کمک کاریابی‌های مستقر در ترکیه قبل از اقدام به مهاجرت یافت و با ویزای کار به این کشور وارد شد.

در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی بی‌ثبات کشورمان سبب شده است که ترکیه مقصد بسیاری از مهاجران ایرانی برای کار و اقامت باشد. ترکیه کشوری پهناور در شمال غرب ایران است که با جمعیت 80 میلیون نفری مرز بین آسیا و اروپا است و از شرایط مناسبی برای کار یا سرمایه گذاری در مقایسه با ایران بهره‌مند است.

یافتن کار در ترکیه برای ایرانیان با توجه به شباهت فرهنگی و فیزیکی دو کشور و همچنین هزینه‌های پایین اقامتی در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار مورد توجه است. به همین دلیل دسترسی به کاریابی که امکان یافتن یک شغل مناسب را برای مهاجران ایرانی در این کشور فراهم می‌کند.

 

روش‌های کاریابی در ترکیه

برای این که بتوانید شغل خوبی در ترکیه داشته باشید روش های بسیاری برای کاریابی وجود دارد. حتی در برخی از موارد می توان قبل از ورود به ترکیه نسبت به پیدا کردن شغل و هماهنگی های لازم در این زمینه اقدام کرد. بسیاری از مشاغل حرفه ای و تخصصی و یا کارهای خدماتی و کارگری را می‌توان با کمک کاریابی‌های مستقر در ترکیه قبل از اقدام به مهاجرت یافت و با ویزای کار به این کشور وارد شد.

برای این که بتوانید شغل مورد نظر خود را در ترکیه بیابید می توانید یکی از روش‌های زیر را به کار گیرید:

- می‌توانید با موسسات کاریابی ایرانی مستقر در ترکیه تماس بگیرید.

- به سایت‌های کاریابی مربوطه مراجعه کنید.

- می‌توانید به سفارت ترکیه در ایران مراجعه کنید و در مورد مشاغل موجود پرس و جو کنید.

- استفاده از شبکه‌های اجتماعی مرتبط با مشاغل یکی دیگر از روش‌های موجود است.

- مراجعه به کانال‌های تلگرامی کاریابی در تركيه نیز روش موفق دیگری است که می‌توانید امتحان کنید.

برای کاریابی در ترکیه به چه مدارکی نیاز است؟

باید توجه داشت که متقاضی کار در کشور ترکیه بسیار زیاد است. ضمن این که ترکیه از نظر اقتصادی در حال حاضر در شرایط خوبی قرار دارد و در لیست کشورهایی با شرایط خوب اقتصادی حضور دارد. فرصت‌های شغلی برای افراد مختلف با توانایی‌های و مهارت‌های گوناگون وجود دارد. برای این که بتوانید در ترکیه مشغول به کار شوید ابتدا باید مجوز کار نیمه وقت یا تمام وقت داشته باشید. در ضمن یک کارفرما از ترکیه باید شما را دعوت به کار کند. شما می‌توانید با ارسال مدارک زیر برای کاریابی‌ها در ترکیه در انتظار یک شغل خوب باشید. این مدارک برای اشتغال ایرانیان در ترکیه الزامی است.

- نامه قرارداد امضاء شده متقاضی از سوی كارفرما 

- اصل گذرنامه متقاضی

- مدارك هويتی شامل پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی

- 4 قطعه عكس پاسپورتی

- نامه گواهی سلامت

- نامه عدم سوء پيشينه

- مدارك تحصيلی دو مقطع آخر تحصیل

- پرينت حساب مبنی بر داشتن تمكن مالی

- رزومه كاری متقاضی

- نامه درخواست برای اجازه كار در تركيه

- مدارك هويتی اثبات ازدواج یا تجرد

 

 

 

نکاتی که برای کاریابی در ترکیه باید بدانید

دانستن زبان ترکی می تواند شانس شما را در کاریابی موفق افزایش دهد، یافتن شغل مناسب و پردرآمد در ترکیه وقتی به زبان ترکی مسلط باشید احتمال بیشتری دارد. البته مشاغلی نیز مانند کار در کارگاه‌ها یا خیاطی و کارگری و ... وجود دارد که نیازی به دانستن زبان ترکی ندارد. بیشترین مشاغلی که به خارجی های مهاجر پیشنهاد می‌شود مربوط به صنعت توریست و کشاورزی در ترکیه است. 

در ترکیه ساعت کار رسمی 45 ساعت در هفته است که نسبت به کشورهای اروپایی مدت زمان بیشتری است، بعد از این شما به عنوان یک کارجو دعوتنامه کاری دریافت کردید و فرم ها و مدارک مربوطه توسط کارفرما و شما یا به واسطه موسسات کاریابی تکمیل و ارسال شدند مجوز کار شما در ابتدا به صورت یکساله آماده می‌شود. برای دریافت این مجوز نیاز است که 620 لیر هزینه کنید. معمولا پروسه کاریابی در ترکیه یک بازه زمانی 3 ماهه نیاز دارد. متقاضی مجوز کار می تواند قبل از پایان دوره یک ساله مجوز کار خود مجددا درخواست تمدید اجازه اقامت داشته باشد. در صورت تمدید مجوز اقامت و کار دو ساله و در سال‌های بعدی سه ساله است. این مجوز پس از 8 سال به اقامت دائم تغییر می‌یابد. 

موارد مهمی که در شروع کار در ترکیه باید بدانید

مواردی که در این بخش به آنها اشاره می‌شود بخش مهمی از پروسه کاریابی در ترکیه محسوب می‌شوند. این موارد را به دقت مطالعه کرده و به یاد داشته باشید.

- در ترکیه برای مشاغلی با کمتر از یک سال قرارداد نیازی به قرارداد مکتوب نیست.

- در صورتی که بخواهید در یک شغل بیش از یک سال مشغول به کار باشید باید قرارداد کتبی داشته باشید.

- در زمان عقد قرارداد کاری باید به مواردی از جمله نوع کار، محل کار و دستمزد دقت کنید. یک نسخه از قرارداد باید نزد نیروی کار باشد.

- در ترکیه مدت زمان کار آزمایشی حداکثر دو ماه است و کارفرما در طول دوره آزمایشی موظف است که حقوق و حق بیمه نیروی کار را پرداخت کند. 

- برای این که بتوانید در ترکیه کار کنید نیاز به دریافت مجوز اقامت یا همان کیملیک کارت هستید. 

- حداقل حقوق دریافتی توسط نیروی کار در ترکیه 4200 لیر تعیین شده است.

- برای این که خیلی سریع کار معتبر و مناسبی پیدا کنید بهتر است که از سایت‌های کاریابی ترکی استفاده کنید. در این سایت ها آگهی های استخدامی در شهرهای مختلف ترکیه به صورت روزانه درج می شود. همچنین شما می‌توانید با ارسال رزومه و مدارک خود به کارفرمایانی که آگهی استخدامی در چنین سایت هایی ثبت کرده اند با آنها ارتباط بگیرید. یکی از معتبرترین سایت‌های کاریابی ترکیه که می‌توانید برای اشتغال در آن ثبت نام کنید سایت Kariyer است.

 

 

   سایت‌های کاریابی در ترکیه

 

 

- برخی از سایت‌های کاریابی ترکیه دارای اپلیکیشن هستند که می توانید از آنها نیز استفاده کنید. به طور مثال سایت کاریابی isinolsun از جمله سایت‌هایی است که بانک مشاغل بزرگی دارد و روزانه فرصت‌های زیاد شغلی در آن منتشر می‌شود.

- اگر بخواهید از ترکیه و با مراجعه به موسسات کاریابی ترکیه اقدام به یافتن کار کنید، باید هزینه‌ای بابت کاریابی پرداخت کنید. در برخی موارد نیز سودجویی هایی از کارجویان صورت می‌گیرد به این ترتیب کارجو بعد از پرداخت هزینه های کاریابی بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از کار اخراج می‌شود. از آنجایی که بیشتر مشاغل برای افرادی که اجازه کار یا اقامت ندارند کار سیاه هستند، کارجو در این موارد نمی‌تواند به جایی شکایت کند. بنابراین بهتر است که به سایت‌ها یا موسسات کاریابی معتبر مراجعه کنید و یا خودتان شخصا از روش های دیگری برای یافتن شغل استفاده کنید. 

خدمات کاریابی در ترکیه برای ایرانیان

 

در ایران نیز سایت‌ها و موسسات بسیاری در زمینه کاریابی در ترکیه فعال هستند، خانه دیگر یکی از سایت‌های معتبر فعال در این زمینه است که می‌توانید برای یافتن شغل مورد نظر خود در ترکیه از خدمات آن بهره‌مند شوید.

 



نظرات


دیدگاه خود را بگذارید!